Waarom…

Wanneer ik een leerling trots hoor vertellen dat ze al 5 kilogram is afgevallen met herbalife. Wanneer Man op een job weeral eens een pita moet eten omdat er niets anders voorzien wordt. Wanneer ik mijn leerlingen in de gang hoor vertellen dat je van bananen dik wordt. Wanneer mijn vriendinnen vertellen dat ze vanavond niets meer gaan eten omdat ze nu al een stukje taart op hebben. Wanneer Mama vertelt dat ze nu 3 weken bijna niets meer zal eten omdat ze op reis 4 kilogram is aangekomen. Wanneer een producent van frisdrank weer een nieuwe, “gezonde” variant van zijn product promoot. Wanneer ik een leerling ’s middags enkel een zakje chips zie eten en een cola zie drinken. Wanneer mijn slanke vriendin zegt dat ze zichzelf te dik vindt. Wanneer ik collega’s tijdens de middagpauze alleen maar enkele blaadjes sla naar binnen zie werken.

Dan wordt ik triest en moedeloos en boos.

Omdat het ook anders kan. We willen perfect zijn, maar het lukt ons niet. We moeten slank en mooi en gebruind en sportief en zoveel meer zijn. Geen wonder dat zo veel mensen het even niet meer zien zitten en moe worden van het leven. Er is zoveel druk vanuit onze omgeving, maar vooral ook vanbinnen uit, om de perfectie na te streven. We kunnen niet meer gelukkig zijn met wat we hebben. We kijken in de spiegel en we kunnen niet van onszelf houden. En vaak weten we ook gewoon even niet meer wat ons gelukkig zou kunnen maken.

Ik start deze blog voor mijn mooie vriendinnen en vrienden, mijn lieve leerlingen, mijn leuke collega’s, mijn schat van een Man, m’n fantastische Mama en Papa en alle mensen die ik tegenkom op mijn pad. Ik weet dat ik de wereld niet veranderen, maar ik kan ook niet langer toekijken. Ik hoop dat ik hier, op mijn eigen manier, een kleine (microscopisch) verandering kan teweeg brengen. Dat ik enkele mensen kan inspireren, informeren en ertoe kan aanzetten om kritischer na te denken over wat we eten en hoe we bewegen. Want uiteindelijk willen we allemaal gewoon gelukkig zijn…

Liefs,  Fie

Geef een reactie

