Salade van sperzieboontjes, worteltjes en feta.

Met het warme weer van de afgelopen dagen kan ik echt genieten van een frisse salade. En dat is deze salade van sperzieboontjes, worteltjes en feta in alle opzichten, zeker in combinatie met de frisse dressing die ik er altijd bij maakt. Je kan ze op zichzelf (bijvoorbeeld als lunch, want ze is makkelijk mee te nemen) eten. Maar je kan ze evengoed serveren met een stukje zalm of bij de barbecue (dat doen wij graag hé, met dit warme weer). Vaak maak ik met dit warme weer zelfs drie verschillende salades en organiseer ik een klein buffet als avondeten (daar is Man altijd een voorstander van).

Hieronder het recept voor 2 personen…

  • Voor de salade
    • 400 g sperzieboontjes
    • 10 kleine wortelen (ik heb ze graag in alle verschillende kleuren)
    • Enkele takjes tijm (ik gebruikte citroentijm)
    • 150-200 g fetakaas (opgelet kies fetakaas die ook echt gemaakt is van schapen- en geitenmelk, niet van koemelk!)
  • Voor de dressing
    • 2 eetlepels witte tahini
    • 2 eetlepels lekkere olijfolie
    • een klein teentje knoflook (geplet of in heel kleine stukjes gesneden)
    • zeste en sap van een halve citroen
    • 2 draaien van de pepermolen
    • een snuifje fleur de sel

Hoe ga je te werk?

  • Verwarm de oven voor op 180°C.
  • Blancheer eerst de boontjes (ongeveer) 5 minuten in kokend, gezouten water.
  • Snij terwijl de worteltjes overlangs in vier. Als je grotere wortelen hebt zal je ze best in acht verdelen.
  • Controleer of de boontjes beetgaar zijn, giet ze af en spoel de boontjes kort onder koud water.
  • Leg de wortelpartjes in een ovenschaal (ik koos deze mooie uit, want hier serveer ik de salade ook in), overgiet met olijfolie, voeg de takjes tijm toe en meng door elkaar.
  • Zet de worteltjes voor 40-60 minuten in de oven (afhankelijk van je oven zullen ze er korter of langer in moeten).
  • Laat alles afkoelen. (Ik doe terwijl de afwas.)
  • Maak de dressing. Heel eenvoudig: doe alle ingrediënten in een potje (ik gebruik voor het maken van mijn dressings altijd deze) en schudden maar!
  • Vis de takjes tijm uit de ovenschaal. Voeg de boontjes bij de worteltjes en meng door elkaar. Brokkel er de feta over.
  • Zet de ovenschaal en de dressing op tafel. Geniet ervan!

Liefs, Fie

One thought on “Salade van sperzieboontjes, worteltjes en feta.

Geef een reactie

